Udělat školy přátelštější, vstřícnější a otevřenější bylo cílem dvouletého projektu Academie Young Caritas, který podpořil Magistrát hlavního města Prahy.
Udělat školy přátelštější, vstřícnější a otevřenější bylo cílem dvouletého projektu Academie Young Caritas, který podpořil Magistrát hlavního města Prahy.
Od nápadu k realizaci – tak by se dal nazvat postup školních projektů, které na některých školách zvládli vytvořit sami studenti. Nejprve se žáci seznámili se základy projektové logiky, poté založili tým, který s metodickou podporou pracovníků Young Caritas a vyučujících začal na problému pracovat . Jednalo se o celou škálu aktivit od podpory integrace ukrajinských uprchlíků, přes zviditelňování genderových témat formou instagramové kampaně a po zklidnění a "zpřátelštění" prostředí školy.
Nejžádanějším programem ze strany vyučujících byly živé knihovny, kdy měli žáci příležitost osobně se setkat s člověkem, který prožil diskriminaci či jinou životní výzvu, a na základě jeho příběhu reflektovat své vlastní postoje, předsudky a identitu. Zároveň vznikla živá knihovna online, kde proškolení uživatelé najdou 25 příběhů, které mohou zařadit do své výuky.
Přes 80 pedagogů z 11 pražských a 3 mimopražských škol bylo proškoleno během 15 seminářů, webinářů a 3denní letní školy. Po přičtení osobních konzultací, náslechů v hodinách a mentorských setkání bylo učitelům poskytnuto více než 800 hodin podpory. Vznikly vzdělávací materiály, které mohou pedagogové využívat po skončení samotného projektu Akademie Young Caritas, a to v tištěné i elektronické podobě. Metodická příručka Akademie Young Caritas představuje, jak učit o udržitelném rozvoji s využitím metod neformálního vzdělávání. Také byl vytvořen e-learning obsahující tři druhy kurzů pro učitele a pedagogické pracovníky.
Dvouletý projekt Akademie YC ukázal, že má smysl zapojovat studenty do praktických řešení otázek udržitelného rozvoje namísto pouhého, teoretického informování o nich. Zapojené inspiroval k zavádění nových postupů ve výuce, která vede k formování hodnot a postojů. Pozitivní ohlasy na realizované aktivity ze strany učitelů i studentů motivovaly tým Young Caritas v hledání cest, jak tyto přístupy a metody šířit mezi další zájemce.